fbpx

Stress verminderen

Wil je je stress verminderen omdat je stress ervaart in jouw privé leven of op het werk? In dit artikel lees je over stress en wat stress met jou doet en hoe jij van je stress af kan komen.

Waar komt stress vandaan?

Om stress te verminderen is het belangrijk om te weten waar het vandaan komt. Stress kan veel verschillende oorzaken hebben. Vaak ontstaat stress door één of meerdere kwesties. De volgende situaties zijn vaak een oorzaak van stress:

  • Lijden aan een (chronische) lichamelijke ziekte
  • Een nare ervaring mee hebben gemaakt, zoals een ongeluk, beroving, inbraak of aanranding
  • Een echtscheiding
  • Het overlijden van een naaste
  • Problemen in je relatie
  • Huiselijk geweld
  • Onzekerheid op het werk, werkloos zijn
  • Onzekerheid over geld, bijvoorbeeld een hoge hypotheek of andere schulden
  • Een kind, partner of familielid met een (langdurige) ziekte hebben
  • Als kind mishandeld zijn
  • Weinig steun van andere mensen
  • Alleenstaande ouder zijn

Stress verminderen

Om stress te verminderen is het belangrijk dat je er proactief mee omgaat. Hieronder staan een aantal punten op een rij die jou betere helpen omgaan met stress:

  • Krijg een goed overzicht van de situatie die stress opleverd
  • Blijf goed voor jezelf zorgen: slaap, eet, drink en beweeg genoeg
  • Ontspan: mediteer, doe ontspanningsoefeningen of luister naar muziek

Herken de signalen van stress

Langdurig stress is een uitputting van het lichaam waardoor deze minder goed zal functioneren. Door stress kunnen er verschillende klachten ontstaan. Denk hierbij aan:

  • Vermoeidheid en een laag energie niveau
  • Gespannen
  • Emotie wisselingen (geïrriteerd, boos, huilen)
  • Somberheid
  • Moeilijker om iets te onthouden (vergeetachtigheid)
  • slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Maagklachten
  • Nek- of rugklachten
  • Verminderde Weerstand (sneller ziek, grieperig, of verkouden)

Langdurig stress is dus niet goed voor je lichaam, naast bovenstaande klachten heb je ook een hoger risico op hart- en vaatziekten.

Een ander gevolg van stress zijn het oppakken van slechte gewoontes. Mensen beginnen ongezonder te leven en besteden minder aandacht aan zich zelf. Mensen gaan Weer of meer roken, ongezonder eten, nuttigen meer alcohol, of gaan minder bewegen.

Omgaan met stress

Merk je dat je klachten krijgt van de stress? Dan is het belangrijk om hier zo snel mogelijk op te reageren. Deze klachten geven namelijk aan dat er iets aan de hand is. Nog beter is natuurlijk om de stress voor te zijn en de stressklachten te voorkomen. Je dagelijkse leven hier op aanpassen is een van de mogelijke acties die je kunt ondernemen tegen stress.

Bij Vitalics kun je verschillende trainingen volgen om stress te verminderen.

Benieuwd wat een PMO voor uw bedrijf kan doen? Vraag een gratis intake aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Advies nodig?

Bel met ons

U kunt ons op werkdagen bereiken op onderstaand telefoonnummer. Onze adviseurs staan u graag te woord.

contact opnemen

U kunt u vraag ook versturen naar onderstaand e-mailadres. Wij zorgen dat u snel antwoord krijgt.

Afspraak

Komt het nu niet uit? Plan dan een (bel)afspraak in met ons via het contactformulier

Ook interessant om te lezen

Motivatie

Een gewoonte is een handeling of activiteit die je automatisch doet. ’s Morgens snoezen, tandenpoetsen en om 10 uur een kopje koffie zetten. Als je

Lees verder »

Duurzame inzetbaarheid

De laatste tijd hoor je er steeds meer mensen over: duurzame inzetbaarheid en duurzaam inzetbare medewerkers. Maar wat is duurzame inzetbaarheid, waarom is het belangrijk

Lees verder »

Positieve gezondheid

Iets waar wij binnen Vitalics veel mee werken is ‘’positieve gezondheid’’ in dit artikel leggen we uit wat het is! Wat is positieve gezondheid? Positieve

Lees verder »

Gratis Quickscan

Doe de gratis quickscan om te kijken hoe u om moet gaan met vitaliteit.

500 +
Bedrijven gingen u voor